23 / 05 / 2019

Game of Thrones: H σειρά που αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση

Σε δέκα μέρες (14 Απριλίου) ξεκινά ο 8ος και τελευταίος κύκλος του Game of Thrones, για τον οποίο ο Κιτ Χάρινγκτον (Τζον Σνόου) έχει δηλώσει πως «θα αλλάξει την τηλεόραση».

Σε αναμμένα κάρβουνα είμαστε κοινώς, για το τι θα γίνει με τον Σνόοου και την Ντενέρις Ταργκέριεν, τους δράκους και τους White Walkers, και την απόλυτη μάχη ανάμεσα τους. Η εξέλιξη της ιστορίας, με τις απανωτές ανατροπές, τους θανάτους, το σεξ και τις διαπλοκές, δεν είναι όμως το μόνο πράγμα που (μας) ενθουσιάζει οχτώ χρόνια τώρα. 

Το GoT δε θα ήταν αυτό που είναι χωρίς τα μεγαλειώδη οπτικά ειδικά εφέ του (και οκ, το καστ, τα κουστούμια, το προσθετικό μακιγιάζ, τα σκηνικά και την καλλιτεχνική διεύθυνση), τα οποία έχουν γράψει ιστορία για τα δεδομένα της τηλεόρασης – κάτι παράδοξο αν σκεφτεί κανείς πως οι τεχνολογικές εξελίξεις στο σύμπαν του GoT είναι ψιλο-στάσιμες. Οι συντελεστές υπόσχονται ακόμα περισσότερα κι ακόμα πιο φαντασμαγορικά κόλπα για τον 8ο κύκλο, ο οποίος θα αποτελείται από 6 επεισόδια: τα πρώτα δύο θα έχουν 60’ διάρκεια, ενώ τα τελευταία 4 θα είναι από 80’ το καθένα. Ο CEO του HBO Ρίτσαρντ Πλέπλερ περιέγραψε την 8η σεζόν ως ένα θέαμα που αντιστοιχεί σε έξι ολόκληρες ταινίες!

«Διευρύνουμε διαρκώς όρια», σημειώνει με περηφάνια ο υπεύθυνος εφέ της σειράς Τζο Μπάουερ. «Όλα τα μάτια είναι πάνω μας και προσπαθούμε να κάνουμε πράγματα που δεν έχει κάνει κανείς ως τώρα. Αλλά το να επανερχόμαστε κάθε χρόνο με μια νέα λίστα από πράγματα που πρέπει να κάνουμε, αυτό έχει πλάκα».

«Στο δεύτερο και τον τρίτο κύκλο είχαμε να δουλέψουμε περίπου 600-800 σκηνές για ολόκληρη τη σεζόν», συμπληρώνει ο παραγωγός των εφέ Στιβ Κούλμπακ. «Τώρα έχουμε πολλαπλάσιο αριθμό για ένα μόνο επεισόδιο. Είναι τρομερά απαιτητικό για την ομάδα μας». 

Τα οπτικά εφέ ήταν άλλωστε ένας από τους λόγους που χρειάστηκε τόσο χρόνο για να ολοκληρωθεί η 8η σεζόν. Και ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που η σειρά είναι αυτή τη στιγμή η πιο ακριβή στο τηλεοπτικό σύμπαν. Διόλου τυχαία, η ομάδα των σπέσιαλ εφέ της σειράς έχει κερδίσει έξι φορές το βραβείο Emmy.

Όταν ξεκίνησε η σειρά, κάθε επεισόδιο κόστιζε 6 εκ. δολάρια. Στη δεύτερη σεζόν οι δημιουργοί της σειράς (Ντέιβιντ Μπενιόφ & Ντ.Μπ. Γουάις) κατάφεραν με παρακάλια να ανεβάσουν τον αριθμό στα 8 εκ., για τις ανάγκες της μάχης Blackwater, στην έκτη σεζόν το νούμερο ανέβηκε στα 10 εκ. και τώρα βρισκόμαστε στα 15 εκ., 90 εκ. συνολικά για τα έξι επεισόδια.

Το Game of Thrones διαθέτει δηλαδή, προς το παρόν, τα περισσότερα χρήματα ανά επεισόδιο από οποιαδήποτε άλλη σειρά. Συγκριτικά, τo Netflix δίνει 13 εκ. ανά επεισόδιο για το The Crown, και τόσα έδινε το NBC για το E.R. πριν 20 χρόνια! Για την ιστορία, η τελευταία σεζόν των Friends είχε κοστίσει 10 εκ., αλλά το μεγαλύτερο μέρος διοχετευόταν στους μισθούς των πρωταγωνιστών (το ιστορικό 1 εκ. ανά επεισόδιο ο καθένας). Εδώ, οι πέντε βασικοί πρωταγωνιστές λαμβάνουν πάνω από 500.000 ανά επεισόδιο. 

[Ακολουθούν spoilers στο κείμενο και τα βίντεο που αφορούν την ιστορία ως τώρα].

Το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού όμως πηγαίνει στα ειδικά εφέ. Και η τελευταία σεζόν επιφυλάσσει μεγαλοπρεπείς σκηνές: ενδεχομένως μια μάχη ανάμεσα στους δράκους Ντρόγκον και Βισέριον, την επανεμφάνιση των ανταρόλυκων (direwolves) και φυσικά τη μάχη των ανθρώπων με τον Στρατό των Νεκρών. Ενδεικτικά, ο Πίτερ Ντίνκλατζ που υποδύεται τον Τύριον Λάνιστερ, χαρακτήρισε τη σεκάνς της μάχης με τους απέθαντους, της οποίας τα γυρίσματα κράτησαν πάνω από 55 μέρες, ως «βάναυση. Κάνει τη Μάχη των Μπάσταρδων να μοιάζει με λούνα παρκ».

Εν αναμονή λοιπόν όσων θα κάνουν τα σαγόνια μας να πέσουν και τις καρδιές μας να σκιρτήσουν, ανατρέχουμε σε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά οπτικά εφέ της σειράς.

Blackwater (Σεζόν 2, Επεισόδιο 9)
Η μάχη που τα άλλαξε όλα. Αν οι Μπενιόφ και Γουάις δεν είχαν πάρει το οκ για τα έξτρα 2 εκ. που χρειάζονταν τότε, δε θα υπήρχε ούτε Μάχη των Μπάσταρδων ούτε Παγωμένη Λίμνη και θα τα μαθαίναμε όλα σαν αφηγήσεις ή από κάποιο πάπυρο που θα έφερνε ένα κοράκι. Ο βασικός λόγος που τα χρειάζονταν; Όλες αυτές τις εκρήξεις με το wildfire που αναγκαστικά απαιτούσαν ψηφιακά εφέ. Ακόμα κι έτσι, ο Τζορτζ Ρ. Μάρτιν έχει δηλώσει πως όταν έγραφε το σενάργιο για το επεισόδιο, έπρεπε να περιορίσει τη φαντασία του για να ανταποκριθεί στο... περιορισμένο μπάτζετ.

Battle of the Bastards (Σεζόν 6, Επεισόδιο 9)
Το χρυσό δισκοπότηρο για τις σκηνές μάχης, σε τηλεόραση και σινεμά μαζί, η Μάχη των Μπάσταρδων είναι ένας τρελός συνδυασμός από γυρίσματα, χορογραφία και ψηφιακή επεξεργασία που συμπεριλαμβάνει 250 κομπάρσους και περίπου 60-80 πραγματικά άλογα. Και φυσικά άπειρα εφέ, τα οποία από μόνα τους δε θα ήταν τόσο εντυπωσιακά αν δεν οδηγούσαν στην κάθαρση που ήταν η συντριβή του Ράμζι Μπόλτον.

Beyond the Wall (Σεζόν 7, Επεισόδιο 6)
Με συνολικά 2.106 σκηνές με σπέσιαλ εφέ, το επεισόδιο γυρίστηκε και στην Ισλανδία και στο Μπέλφαστ, και περιλαμβάνει και μια ζόμπι αρκούδα και τον στρατό των… ζόμπι και τους δράκους σε ρέντα. Επειδή η Ισλανδία είναι ένα τόσο εξωπραγματικό μέρος ο Ντ. Μπ. Γουάις φοβόταν πως οι θεατές δε θα πίστευαν ότι το μπλε του πάγου είναι πραγματικό, κι ότι είναι κάποιο φτηνό εφέ. Μπορεί πλέον να κοιμάται ήσυχος. Τρία τα κλιπ αυτή τη φορά, είναι όλα τρομερά.
 

GAME OF THRONES - Season 7 | VFX Breakdown by El Ranchito (2017)

 

 The Frozen Lake (HBO)

Hardhome (Σεζόν 5, Επεισόδιο 8)
Από τα πιο τρομαχτικά επεισόδια της σειράς, το Hardhome χρειάστηκε έναν ολόκληρο μήνα γυρισμάτων για τη σκηνή της μάχης, η οποία διαρκεί σχεδόν 20 λεπτά. Είναι το επεισόδιο, όπου οι Τζον Σνόου και Σία δέχονται επίθεση από τους White Walkers, ενώ προσπαθούν να απομακρύνουν τους wildlings από τον καταυλισμό τους. Δείτε το κλιπ παρακάτω, αν μη τι άλλο για να δείτε πως συνθλίβεται το κεφάλι ενός ζόμπι!
 

 

Οι δράκοι 
Οι δράκοι εξαρχής θα παρουσίαζαν μεγάλη πρόκληση για τους δημιουργούς, οι οποίοι ήταν αποφασισμένοι να μη βασίσουν τη σειρά στα εφέ, αλλά να τα χρησιμοποιούν μόνο όταν είναι απαραίτητο. Ε, με τους δράκους ήταν απαραίτητο. Ακόμα κι έτσι, ο σχεδιασμός τους, προκειμένου να έχει μια ρεαλιστική όψη, εμπνεύστηκε από τις σαύρες για την κίνησή τους και από τις νυχτερίδες για τη δομή και τους μύες των φτερών τους. Όσον αφορά τη φωτιά που εκτοξεύουν, αυτή ήταν πραγματική! 
 

Game of Thrones Season 2 VFX Breakdown

 

Game of Thrones Season 7 | Creating Worlds and Creatures by Poxomondo

Οι ανταρόλυκοι
Αν ένας λύκος ζευγάρωνε με ένα Χάσκι θα γεννιόταν ένας ανταρόλυκος, ή τουλάχιστον με αυτήν την εικόνα κινήθηκαν οι animators για τις ανάγκες του GoT. Μόνο που το κόστος είναι τόσο τεράστιο και γι’ αυτό τα -τόσο καταλυτικά για την ιστορία- πλάσματα είναι τόσο ακριβοθώρητα. Είχε κυκλοφορήσει μάλιστα το αστείο πως η Ναϊμίρια δεν ακολούθησε την Άρια όταν συναντήθηκαν την τελευταία φορά, γιατί οι συντελεστές είχαν ξεμείνει από λεφτά (κάτι που ισχύει εν μέρει). 

Τίτλοι αρχής
Από τις πιο εντυπωσιακές εισαγωγές σε σειρά ever, οι τίτλοι αρχής του GoT αλλάζουν επεισόδιο με επεισόδιο, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι απαιτούν τρεις μήνες για να δημιουργηθούν 10 διαφορετικές εισαγωγές για κάθε σεζόν. Οι αλλαγές ορίζονται από τη γεωγραφία, από τις τοποθεσίες δηλαδή στις οποίες λαμβάνει χώρα το κάθε επεισόδιο, τις οποίες ακολουθούμε από την οπτική γωνία ενός κορακιού καθώς πετάει πάνω από το Westeros. Πίσω από τους τίτλους, κρύβεται ο Ανγκους Γουόλ, ο υπέρτατος τύπος που είχε κάνει και την εισαγωγή στο Carnivale. 
got03got02got01
 

Carnivàle opening credits HD

The Spoils of War (Σεζόν 7, Επεισόδιο 4)
Όταν η Ντενέρις γνώρισε τους Λάνιστερ. Ή μάλλον, πολέμησε. Μάχες σώμα με σώμα, καβαλάρηδες, άλογα, δράκοι, φωτιές, καπνοί, θέαμα καυτό.

 Season 7 by Mackevision